كلاس چند پايه موقعيت مناسبي است كه مي شود با استفاده از تكنيك هاي ويژه در اين كلاس ها ،نقايص را حذف و از شرايط موجود فرصت هاي زيادي را ساخت .
•بررسي ها نشان مي دهد كه آموزش چند پايه در بيشتر كشور ها از جمله ايران از قدمت طولاني بر خوردار است . توسعه مدارس با كلاس هاي چند پايه دو دليل اساسي دارد: 1- فلسفي 2- ملاحضات اداري
•از نظر فلسفي كلاس هاي چند پايه به منظور بهبود رشد شناختي و اجتماعي دانش آموزان و كاهش رفتارهاي ضد اجتماعي به وجود مي آيد . از سوي ديگر بنا به دلايل اداري همچون كاهش جمعيت دانش آموزان ، نياز هاي اداري ، مالي ، موقعيت جغرافيايي و اين كلاس ها تشكيل مي شود و از آنها به عنوان ابزاري جهت خدمت به انسانهاي محروم و مراكزي جهت ايجاد آگاهي اجتماعي ، پيشرفت هاي اقتصادي و اصلاحات آموزشي بهره برداري مي شود .
محاسن:
در یک کلاس چند پایه دانش آموزان بین ۶ تا ۱۵ ساله وجود دارند اين تفاوت تعامل بین آنها را به وجود مي آورد كه اثرات زیادی بر یادگیری دارد.
معلم میتواند از برخی وسایل آماده شده برای همه پایه ها استفاده نماید و به این طریق در وقت و هزینه صرفه جویی شده و هم بر کارآیی تدریس افزوده میگردد.
در این کلاس ها میتوان دانش آموزانی را که در بعضی از دروس عقب ماندگی دارند در پایه پایین تر قرار داد تا جبران کمبود شود
دانش آموزان پایه های بالاتر در جریان تکرار دروس سال های قبل خود قرار گرفته یادگیری آن ها عمیق تر میگردد ودانش آموزان پایه های پائین تر تا حدودی با درس های سال های بالاتر آشنا میشوند
با افزیش دامنهی سنی دانش آموزان ، سطح پیشرفت آنان را افزایش میدهد و سبب میشود دانش آموزان ، دوستی های خود را بر اساس عوامل دیگری به جز سن نیز پایه ریزی کنند.
برای دانش آموزان بزرگتر فرصت فراهم میکند تا با درس دادن به دانش آموزان کوچکتر نقش معلم را بازی کنند
دانش آموزان پذیرش و تحمل دیگران را یاد میگیرند و زمانی که دانش آموزان بر اساس سطح توانایی خود آموزش ببینند، شرایط طبیعی تری برای آموزش فراهم می شود.
علاوه بر انجام فعالیت های گروهی، ارتباط دانش آموزان با معلم، در کلاس های چند پایه عمیق تر است.
تدریس در کلاس های درس چند پایه، تجارب فراوانی برای معلمان به همراه دارد وافزایش توانایی حرفهای و وابستگی به دانش آموزان را به بار میآورد .
درباره این سایت